عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر در همایش ائمه جماعات عضو این شورا گفت : بر اساس شاخص های تعیین شده در این شورا ، ایران دارای رتبه 163 در سطح جهان در زمینه امر به معروف ونهی از منکر است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه، دکتر هاشمیان، در اولین نشست تخصصی ائمه جماعات عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی کشور که به میزبانی سازمان اوقاف  وامور خیریه برگزار شد  با اشاره به 113 شاخص تعیین شده برای ارزیابی کشورها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: این شاخص ها در زمینه های مختلف تعیین شده است که به طور مثال در بعد اقتصاد شامل سلامت اقتصادی، عدم فساد، ربا و بهره پول؛ در بعد اجتماعی شامل آزادی های مدنی، امر به معروف صاحبان قدرت و رعایت حقوق زنان و در بعد زیست محیطی شامل میزان آلوده کردن محیط زیست و ... است که بر اساس دستورات قرآن برای یک جامعه اسلامی استخراج شده است.
 
 معاون وزارتخانه ها وسازمانهای ستاد امر به معروف ونهی از منکر اضافه کرد: بر اساس این شاخص ها کشور نیوزیلند، لوکزامبورگ و اسکاندیناوی به ترتیب دارای رتبه های اول تا سوم هستند و تا رتبه 37 آن هیچ کشور اسلامی وجود ندارد و رتبه 38 متعلق به کشور مالزی و جمهوری اسلامی ایران نیز دارای رتبه 163 است.
 
وی با طرح این سوال که چرا رتبه و اقدامات ایران در برخی از شاخص ها دچار افت شده است، افزود: در نظام اسلامی ما امروز نوعی بی تفاوتی وجود دارد و به این دلیل است که در دهه های سوم و چهارم انقلاب شاهد مطرح شدن فیش های حقوقی میلیونی و اختلاس های کلان هستیم در حالی که در اوایل انقلاب روحانیون در ادارات کشور و وزارتخانه ها دارای نقش های کلانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کارکنان بودند اما امروزه به صرف اقامه نماز جماعت محدود شده اند.
 
وی  با اشاره به اینکه باید توانمندی و قدرت گذشته را به روحانیون در ادارات برگرداند تا جلوی بسیاری از این آسیب ها گرفته شود، افزود: بر اساس قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر که مصوب مجلس  شورای اسلامی است ائمه جماعت دستگاه های اجرایی عضو شورای امر به معروف شدند و باید اجرای این فرهنگ و واجب الهی را از رییس آن دستگاه مطالبه کنند.
 
 هاشمیان با بیان اینکه هیچ مدیری حق توبیخ فرد آمر به معروف و ناهی از منکر را بر اساس قانون ندارد، تصریح کرد: اجرای امر به معروف و نهی از منکر نیازمند روحیه جهادی است و مقام معظم رهبری فرمودند در ابتدای اسلام 50 سال طول کشید تا فرزند حضرت زهرا را به مسلخ بردند و اگر در این انقلاب نیز به امر به معروف و نهی از منکر توجه نشود مشخص نیست پس از چند سال شبیه این اتفاق خواهد افتاد و باید تهاجم فرهنگی دشمن را جدی بگیریم.
 
عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه برای نوسازی این شورا در دستگاه های اجرایی کشور فعالیت های زیادی شده است، افزود: بر اساس ماده 8 قانون امر به معروف و نهی از منکر امکان نصیحت و ارشاد در زمینه عملکرد قوای سه گانه، مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی و حتی نیروهای مسلح وجود دارد و در ماده 9 این قانون برای اشخاص حقیقی و حقوقی مجازات مشخص شده است.
/2759/